11 دلیل روشن شدن چراغ چک خودرو
دلایل-روشن-نشدن-چراغ-چک-خودرو

11 دلیل روشن شدن چراغ چک خودرو

ممکن است برای شما نیز این اتفاق که هنگام رانندگی چراغ چک خودرویتان روشن شده افتاده باشد و در آن لحظه ندانسته باشید که چه کار کنید. در مورد روشن شدن چراغ چک خودرو بهتر است بدانید نیازی نیست بلافاصله بعد از روشن شدن چراغ چک، حتما خودرو را خامش کنید؛ چراکه در برخی موارد در خودرو مشکلی جزئی پیش می‌آید که باعث روشن شدن این چراغ می‌شود.

پیشنهاد ما به شما این است که اگر هنگام رانندگی با روشن شدن چراغ چک خودرویتان مواجهه شدید بهترین کار این است که مسافتی کوتاه را بپیمایید، سپس اگر دیدید که چراغ چک خاموش شد و در روزهای بعد هنگام رانندگی روشن نشد، در خودرو مشکلی وجود ندارد، اما اگر در روزهای آتی بازهم چراغ چک خودروتان روشن شد باید بدانید مشکلی جدی در خودرو وجود دارد که باید برطرف کنید. به همین دلیل سعی داریم دلیل روشن شدن چراغ چک خودرو و راه‌های ساده برای خاموش کردن آن را بیان کنیم.

چراغ-چک-خودرو

شما می توانید برای خرید قطعات یدکی مورد نظر خود روی لینک های زیر کلیک کنید :

لوازم یدکی ال90 | لوازم یدکی ساندرو | لوازم یدکی مگان

علل یابی روشن شدن چراغ چک خودرو

پیدا کردن علت روشن شدن چراغ چک ماشین برای تمامی رانندگان موضوع مهمی است و اغلب رانندگان نگران این موضوع هستند؛ چراکه روشن شدن چراغ چک خودرو یک اخطار کلی بوده و راننده باید به دنبال منشا اخطار باشد تا بتواند مشکل را حل کند. در ادامه این موارد را بررسی می کنیم.

سنسور اکسیژن

اولین و رایج‌ترین دلیلی که باعث روشن شدن چراغ چک خودرو می‌شود سنسور اکسیژن است. اگر سنسور اکسیژن خودرو مشکل پیدا کند می‌توان با صرف هزینه کمی مشکل را برطرف کرد اما باید بدانید که خرابی سنسور می‌تواند به قطعات مهم ماشین که گران‌قیمت هستند مثل کاتالیزور آن آسیب برساند. با خرابی سنسور اکسیژن کامپیوتر مرکزی خودرو اطلاعات درستی دریافت نمی‌کند که این خود باعث می‌شود مصرف سوخت ماشین تا 40 درصد افزایش یابد. در صورت روشن شدن چراغ چک حتما این سنسور را چک کنید و در صورت مشاهده هر گونه مشکلی به تعمیرکار مراجعه کنید.

سنسور-اکسیژن-خودرو

مبدل کاتالیستی

ایجاد مشکل در مبدل کاتالیستی بیشتر در خودروهای قدیمی و فرسوده دیده می‌شود و برای اینکه آن را تعویض کنید هزینه زیادی را باید بپردازید. برای اینکه کاتالیست خودرو خراب نشود یا دیرتر خراب شود بهتر است همیشه وضعیت سنسور اکسیژن خودرو را چک کنید و حتی روغن موتور و شمع‌های خودرو را به موقع تعویض کنید. هنگامی که مبدل کاتالیستی خودرو دچار مشکل می‌شود، باعث می‌شود تا سوخت مصرفی خودرو نسبت مسافتی که خودرو طی کرده همخوانی نداشته و هرچقدر که پای خود را روی پدال گاز فشار دهید، ماشین سرعت نمی‌گیرد، به همین دلیل چراغ چک خودرو روشن می‌شود.

مبدل-کاتالیستی

سنسور جریان هوا

علت رایج روشن شدن چراغ چک خودرو می‌تواند وجود ایراد و مشکل در سنسور جریان هوا خودرو باشد. با ایجاد مشکل در سنسور جریان هوا، چراغ چک خودرو روشن می‌شود که دلیل آن هم این است که این سنسور مقدار هوای ورودی به موتور خودرو را بررسی کرده و اطلاعات مربوطه را به کامپیوتر مرکز خودرو ارسال می‌کند تا هنگامی که این اطلاعات با اطلاعات بخش‌های دیگر خودرو ترکیب شدند، میزان پاشش انژکتورهای خودرو مشخص شود. اگر فردی هستید که در شهر‌های آلوده زندگی می‌کنید باید همیشه به درست کار کردن سنسور هوا خودرویتان دقت کنید تا از بروز مشکل جلوگیری کنید.

سنسور-جریان-هوا

شمع‌ها و وایرها

شمع در خودرو عمل ایجاد جرقه، انفجار بنزین و در نهایت روشن شدن و حرکت موتور ماشین را بر عهده دارد زمانی که اتصال به درستی صورت نگیرد شمع‌ها نیز جرقه‌ای تولید نمی‌کنند. همانطور که متوجه شدید علت روشن شدن چراغ چک ماشین می‌توان وجود مشکل در شمع‌ها و وایرها باشد. شمع‌ها جزو لوازمی از خودرو هستند که بعد از مدتی خراب و از کار می‌افتند؛ به همین دلیل نیاز به تعویض دارند. وایرها نیز در صورت خراب شدن اگر تعویض نشوند علاوه بر اینکه جریان مورد نیاز شمع‌ها را تامین نمی‌کنند بلکه باتری و کوئل خودرو را نیز خراب و روی دیگر بخش‌های ماشین اثر منفی می‌گذارند. پس اگر چراغ چک خودروتان روشن شدن از سالم بدن شمع‌ها و وایرها مطمئن شوید.

شمع و وایر

کوئل

کوئل ماشین به عهده گیرنده تامین الکتریسیته مورد نیاز برای روشن شدن و جرقه زدن شمع‌ها است. در صورتی کوئل خودرو خراب باشد چراغ چک روشن می‌شود تا نشان دهد جرقه و حرکت موتور به درستی صورت نگرفته است.

محصولات مرتبط : کوئل ساندرو اصلی | کوئل ال90 اصلی

باتری

در اکثر خودروهای معمولی روشن شدن چراغ دینام نشان‌دهنده وجود مشکل در باتری خودرو است. البته در خودروهایی که تکنولوژی‌ بالاتری در ساخت خود دارند چراغی برای هشدار خرابی باتری نیز ساخته شده است اما به طور کلی اگر چراغ چک خودروتان روشن شد می‌تواند یک دلیل آن خرابی باتری ماشین باشد.

باتری خودرو

سیستم چرخش گاز اگزوز (ERG)

از علل دیگر روشن شدن این چراغ، وجود مشکل در سیستم چرخش گاز اگزوز خودرو است که هزینه تعمیر آن زیاد است به خصوص اگر به جز تعویض شیر ERG بخواهید بقیه بخش‌های آن را تمیز کنید. با همه این‌ها که تعمیر این بخش هزینه‌بر است بهترین کار این است که در اولین فرصت هر مشکلی را در سیستم چرخش گاز اگزوز ماشین خود را برطرف کنید؛ زیرا خرابی این سیستم به انژکتور ماشین که هزینه تعمیر آن بسیار بالاتر است، آسیب وارد می‌کند.

ترموستات

قطعه ترموستات یکی از پرکاربردترین قطعات خودرو است که دمای بخش‌های ماشین را تنظیم می‌کند و همچنین جریانات سرد را برای تنظیم دمای موتور به سمت آن می‌فرستد. برای عملکرد صحیح ترموستات باید مایع خنک‌کننده داخل آن سر موقع آن تعویض شود؛ چراکه در طول زمان این مایع با جذب طول زمان گرد و غبار به خود، کاراییش را از دست می‌دهد.

ترموستات

انژکتور سوخت

وجود مشکل در انژکتور نیز می‌تواند باعث روشن شدن چراغ چک خودرو شود. معمولا کم پیش می‌آید در انژکتور خودرو مشکل به وجود آید؛ اما اگر این قطعه دچار ایراد شود برای تعمیر آن شما باید هزینه زیادی را بپردازید. برای اینکه از خرابی این قطعه جلوگیری کنید باید عادات بد رانندگی خود را ترک کنید. عادات بد رانندگی شامل رانندگی طولانی با سوخت کم، تعویض دیر به دیر صافی بنزین و… می‌شوند.

نصب کردن دزدگیر

نصب نادرست دزدگیر و درست نبودن تنظیمات آن می‌تواند از دلایل روشن شدن چراغ چک خودرو باشد. دلیل اینکه چراغ چک خودرو با نصب نادرست دزدگیر روشن می‌شود، این است که کامپیوتر ماشین سیستم‌های نصب شده روی ماشین را یک عامل مخرب شناسایی می‌کند؛ همچنین نصب نادرست دزدگیر، باعث می‌شود برق خودرو بیشتر مصرف شود که به آن برق‌دزدی می‌گویند و به خالی شدن باتری می‌انجامد.

نشتی خلأ

عامل آخری که باعث روشن شدن چراغ چک خودرو می‌شود نشتی خلا در خودرو است. خودروها دارای چند سیستم خلأ هستند که هر کدام کارهای متفاوتی انجام می‌دهند. نشتی خلأ باعث می‌شود خودرو هنگام رانندگی درجا زده یا دور موتور بالا رود.

نشتی-خلا

رابطه روشن شدن چراغ چک و افت شتاب

قبلا اشاره کردیم که اگر مبدل کاتالیستی خودرو دچار مشکل شود، سنسور هوا نیز دچار اخلال شده و نمی‌تواند به درستی کار کند، در پی آن سنسور گاز نیز عملکرد صحیحی ندارد یا ممکن است شمع‌ها عمل جرقه زدن را به خوبی انجام ندهند و در نتیجه موتور ماشین توان و شتاب آن افت شدیدی می‌کند. پس همه این موارد باعث روشن شدن چراغ چک خودرو می‌شوند.

سخن پایانی

ممکن است در طول زمان رانندگی مشکلات و خلل‌ زیادی در ماشینتان رخ دهد که نتیجه آن روشن شدن چراغ چک خودرو باشد. در این مطلب با آگاهی از علل روشن شدن این چراغ دیگر نگران این موضوع نخواهید بود؛ زیرا می‌دانید ممکن است از سنسور هوا یا گاز، اشکال در مبدل کاتالیستی، نصب نادرست دزدگیر، نشتی خلا و… باشد که در این صورت برای برطرف کردن هر مشکلی بهترین کار این است که به تعمیرکار مراجعه کنید.

در صورت هرگونه سوال می توانید با کارشناسان رنو یدکی در تماس باشید.

برای اطلاع از آخرین قیمت محصولات سایت با شماره های زیر تماس بگیرید

02136058404
۰۹۱۲۴۰۸۵۶۷۹

فروشگاه اینترنتی رنو یدکی