۱۰ عامل که باعث کاهش شتاب خودرو می‌ شود

۱۰ عامل که باعث کاهش شتاب خودرو می‌ شود

خودرو یا همان ماشین یک نوع وسیله نقلیه است که گاهی مواقع با مشکل کاهش شتاب رو‌برو می‌شود. کاهش شتاب خودرو دارای دلایلی مختلف است. به بیانی دیگر می‌توان گفت که شتاب خودرو نشان‌دهنده سلامت خودرو است. شما در حالت عادی وقتی پدال گاز را فشار می‌دهید باید شتاب و سرعت ماشین بیش‌تر شود. ولی اگر پدال گاز را فشار دهید و‌ ببینید که شتاب هیچ تغییری نمی‌کند، نگران می‌شوید و قطعا می‌فهمید که خودرو دارای مشکلات فنی شده است.

علل کاهش شتاب خودرو چیست؟

بیش‌تر افراد به حال و هوای خودرویی با شتاب بالا علاقه خاصی دارند. طوری که اگر شتاب خودرو‌یشان پایین باشد، راندن خودرو نیز برای‌ آن‌ها بی معنا خواهد بود. کاهش شتاب خودرو پدیده‌ای است که شما دیگر نمی‌توانید سرعت اولیه خودرو را بازگردانید. بدیهی است که هر وسیله پس از مدت زمان کارکرد امکان افت کیفیت را دارد، پس ماشین نیز از این قاعده بی‌بهره نیست و کیفیت آن پس از کارکرد می‌تواند کاهش یابد.

ولی عللی وجود دارد که در اثر آن سرعت ماشین کاهش می‌یابد و دیگر ماشین شما آن سرعت اولیه نیست. شاید ابتدا با دیدن کاهش سرعت کمی نگران شوید، ولی لازم است نگرانی خود را کنار گذاشته و به دنبال راه‌ حل بگردید. چندین علل مهم که می‌تواند در کاهش سرعت خودرو اثر‌گذار باشد، شامل موارد ذیل است:

علل-کاهش-شتاب-خودرو

شما می توانید برای خرید قطعات یدکی مورد نظر خود روی لینک های زیر کلیک کنید :

لوازم یدکی ال90 | لوازم یدکی ساندرو | لوازم یدکی مگان

ضعیف شدن رینگ پیستون

رینگ پستون در برخی خودر‌و‌ها تضعیف شده و باعث پایین آمدن سرعت خودرو می‌شود. این عامل می‌تواند در اثر کارکرد‌های طولانی مدت در خودرو‌ها ایجاد شود. ما به شما پیشنهاد می‌کنیم از روغن مناسبی برای موتور خودورو‌یتان استفاده کنید؛ زیرا استفاده از روغن‌های نامرغوب می‌توانند رینگ پستون خودرو را تضعیف کرده و در نتیجه شتاب خودرو را کاهش دهند. عامل دیگری که باعث می‌شود رینگ پستون ضعیف شود، رانندگی با دور‌های بالا است.

سوختن روغن، جمع شدن روغن در کناره‌های سیلندر، نشت روغن به کاسه احتراق روغن‌سوزی، کثیف شدن آن در هنگام رانندگی و… از نشانه‌های ضعیف شدن رینگ پستون است. اگر رینگ پستون خودروی شما ضعیف شده نگران نباشید؛ زیرا مشکلی قابل حل است. شما با عوض کردن رینگ پستون‌ها می‌توانید به راحتی از مشکل کاهش شتاب خودرو رهایی یابید. ولی رفع این مشکل هزینه سنگینی دارد.

مشکل دستگاه سوخت‌رسانی خودرو

یکی دیگر از عواملی که باعث می‌شود شتاب خودرو پایین بیاید، این است که سیستم سوخت‌رسانی دچار مشکل می‌شود و عملکرد نادرستی خواهد داشت. گاهی اوقات در هوای بسیار سرد یا هر عوامل دیگر شاهد دیر روشن شدن خودرو هستیم. خود این عامل از تنظیم نادرست کاربراتور نشات می‌گیرد. شما باید کاربراتور خودرو را به صورت صحیح تنظیم کنید تا با مشکلاتی از جمله روشن نشدن ماشین، خام‌سوزی بنزین، فقر بنزین، مشکلات ریپلای زدن ماشین و… رو‌برو نشوید. وجود استمرار و تکرار این مشکلات باعث کاهش سرعت خودرو می‌شود. سعی کنید همیشه کابراتور خودروی خود را تمیز کنید تا کثیف بودن کابراتور باعث ایجاد مشکلات فنی خودرو نشود.

سیستم سوخت رسانی

انسداد سنسور جریان هوا

یکی از دلایل اصلی که می‌تواند سرعت خودرو را مورد تهاجم قرار دهد، بسته شدن مسیر سنسور جریان هوا و خرابی این سنسور است. جرم هوایی که به ورودی هوا وارد می‌شود توسط سنسور جریان هوا اندازه‌گیری شده و اطلاعات مربوطه به بخش ECU موتور فرستاده می‌شود. اگر به هر دلیل سنسور هوا مسدود و خراب شود این اطلاعات به درستی ارسال نمی‌شوند و نتیجه آن کاهش سرعت خودرو است. اگر علاوه بر این نوع سنسور، سنسوردریچه گاز خودرو نیز با انسداد یا خرابی مواجه شود شما شاهد کاهش سرعت خودرو خواهید بود.

استفاده از خودرو در ارتفاعات

اگر از افرادی هستید که به هیجان علاقه دارید و از این رو به ماشین‌ سواری در ارتفاعات بالا روی می‌آورید، باید بگوییم که این کار به فن ماشین شما صدمه می‌رساند و ممکن است مشکلات پر‌خطری ایجاد کند. وقتی ازسطح زمین به بالا‌تر پیش می‌رویم سطح اکسیژن موجود در هوا کاهش می‌یابد و محفظه احتراق خودرو نیاز شدیدی به گاز اکسیژن دارد؛ از این رو خودرو‌هایی وجود دارد که موتور‌شان تنفس طبیعی انجام می‌دهد و نبود اکسیژن باعث می‌شود هوا فشاری به موتور وارد کند که تا حدودی جبران ناپذیر است. از طرفی این مشکل باعث کاهش سرعت خودرو می‌شود‌.

مشکلات کمپرسور

موتور خودرو در سراسر بدنه خود منافذ خلا دارد که باعث می‌شود هوا و بنزین به راحتی به نقاط مختلف ماشین برسند. منافذ خطی خلا همان کمپرسور است که اگر آسیب ببیند باعث بروز مشکلات سرعتی خودرو می‌شود.

مشکلات کمپرسور

مشکلات سیستم جرقه

احتراق یکی از عواملی است که باعث می‌شود خودرو بتواند به راحتی نیروی مورد نظر خود را برای حرکت دریافت کند. سیلندر یکی از اجزای دیگر خودرو است که در داخل آن جرقه‌زنی انجام می‌شود. اگر به هر دلیلی این جرقه‌زنی داخل سیلندر با اختلال مواجه شود احتراق نیز به درستی انجام نمی‌شود و از این رو حرکت خودرو با مشکل مواجه می‌شود.

مشکل فیلتر بنزین خودرو

فیلتر بنزین یکی از اجزایی است که بنزین را به موتور بنزین می‌رساند و بنا‌بر‌این که موتور بنزین سرعت خودرو را تنظیم می‌کند. پس فیلتر بنزین نقش مهمی در کاهش یا افزایش سرعت دارد. اگر به هر دلیلی فیلتر بنزین و سوخت ماشین مسدود یا کثیف شود باعث کاهش سرعت خودرو شده و تاثیر غیر مستقیم رو آن دارد.

فیلتر بنزین

تنظیم نادرست تسمه خودرو

از آنجا که همه ما می‌دانیم تسمه جزئی بسیار پرکاربرد و مهم در خودرو است پس باید به تنظیم آن توجه کنیم. شاید مشکل کاهش شتاب به دلیل تنظیم نادرست تسمه خودرو باشد. اگر به هر دلیلی تسمه تایم خودروی شما حتی به مقدار کمی نادرست تنظیم شده باشد می‌تواند در سرعت خودرو اختلال جدی ایجاد کند.

سایز لاستیک خودرو

یکی از ساده‌ترین عواملی که باعث کم شدن سرعت می‌شود، سایز لاستیک‌ها است. پیشنهاد می‌شود در خرید لاستیک خودرو به سایز آن به خوبی توجه کنید. اگر سایز لاستیک‌ها پهن باشد مشکلی در سرعت‌گیری نخواهید داشت. ولی اگر لاستیک خودرو بیش از حد باریک باشد شما با مشکل کم سرعتی خودرو مواجه خواهید شد.

سایز لاستیک

نوع سوخت مصرفی خودرو

یکی دیگر از عوامل ساده کاهنده سرعت خودرو نوع سوختی است که در اتومبیل خود از آن استفاده می‌کنید. تحقیقات نشان می‌دهد که گاز CNG شتاب خودرو را می‌کاهد. در حالی که استفاده از بنزین باعث افزایش شتاب می‌شود. از طرفی اگر بنزین ناخالصی زیادی در ترکیبات خود داشته باشد نیز سرعت و شتاب خودرو را کاهش می‌دهد.

سخن پایانی

همه عواملی که پیش از خواندید در کاهش سرعت و عملکرد خودرو تاثیر جدی دارد. این عوامل در گذر زمان می‌توانند صدمه‌های جبران ناپذیری به خودرو بزنند. ما به شما پیشنهاد می‌کنیم در صورت مشاهده هر مشکل خودرو به شخصی با تجربه مراجعه کنید تا بتواند کمک شایانی در این باره به شما بکند. عوامل ذکر شده بخشی از دلایل مشکل کاهش سرعت هستند و عوامل دیگری نیز می‌توانند سبب کم‌تر شدن سرعت خودرو شوند.

در صورت هرگونه سوال می توانید آن را با کارشناسان رنو یدکی مطرح نمایید تا شما را راهنمایی نمایند.

برای اطلاع از آخرین قیمت محصولات سایت با شماره های زیر تماس بگیرید

02136058404
۰۹۱۲۴۰۸۵۶۷۹

فروشگاه اینترنتی رنو یدکی