هرآنچه که درباره ضدیخ و زمان تعویض آن باید بدانید

هرآنچه که درباره ضدیخ و زمان تعویض آن باید بدانید

خودرو برای جلوگیری از یخ زدن مایعات درونی خود نیاز به یک ماده ضدیخ دارد تا در دماهای بسیار پایین دچار یخ زدگی نشوند. ضدیخ خاصیتی دارد که ترکیب آن با آب در دماهای پایین از یخ‌زدگی مایعات درونی مانند مایع خنک‌کننده جلوگیری می‌کند. در فصل زمستان احتمال یخ زدگی مایعات بیشتر بوده و باید حتما از یک ضدیخ مناسب برای خودرو استفاده کرد. اگر می‌هواهید اطلاعات مفیدی در باره ضدیخ و زمان تعویض آن به دست آورید این مطلب را تا انتها مطالعه نمایید. در این مطلب سعی کردیم اطلاعاتی درباره مزایا و کاربرد ضدیخ نیز برای شما شرح دهیم.

ضدیخ چیست؟

در ابتدای موضوع باید برای شما مشخص کنیم که ضدیخ چیست؟ بسیاری از افراد ضدیخ را با مایع خنک کننده موتور اشتباه می‌گیرند. باید بگوییم که ضدیخ یک مایع با نقطه انجماد بسیار پایین است‌. موتور اتومبیل در حین حرکت انرژی زیادی تولید می‌کند که باعث گرم شدن قطعات داخلی خودرو می‌شود. باید راه حلی برای خنک کردن موتور در این حالت وجود داشته باشد. مایع خنک کننده گرمای زیادی را دفع کرده و نمی‌گذارد موتور بیش از حد داغ شود.

در کنار این مایع از ضدیخ استفاده می‌شود. ضدیخ به مایع خنک کننده کمک می‌کند که در هوای سرد یخ نزند. این باعث می‌شود که این مایع همیشه به صورت روان باقی بماند و از داغ شدن قطعات خودرو جلوگیری شود.‌ اگر موتور خودرو بیش از حد داغ شود مشکلات جدی برای آن به وجود می‌آید. ضدیخ کمک می‌کند که این گرما توسط مایع خنک‌کننده دفع شود. یخ نزدن آب درون محفظه خودرو به سالم مانند محفظه نیز کمک می‌کند. ضدیخ باعث افزایش نقطه جوش آب می‌شود. این مایع با مخلوط آب در دمای منفی ۳۷ درجه یخ می‌زند. این دما در مناطق کشور ما به وجود نمی‌آید و این مایع به صورت روان در خودرو باقی می‌ماند.

ضد-یخ

شما می توانید برای خرید قطعات یدکی مورد نظر خود روی لینک های زیر کلیک کنید :

لوازم یدکی ال90 | لوازم یدکی ساندرو | لوازم یدکی مگان

انواع ضدیخ

ضدیخ انواع مختلفی داشته که در چند نوع دستهبندی می‌شوند. نوع اول ضدیخ سبز است که بسیار رایج است. این ضدیخ امروزه حالت پیشرفته‌ای به خود گرفته و انواع دیگر آن به بازار آمده است. نوع دیگر ضدیخ OAT  نام دارد. این ضدیخ ماندگاری طولانی داشته و برخلاف نوع سبز تا دو یا سه سال قابل استفاده است. ضدیخ ترکیبی یا هیبریدی نیز نوع دیگر ضدیخ است. این ضدیخ ترکیبی از دو ضدیخی است که نام بردیم. این ضدیخ با ضدیخ OAT سازگار نیست و نباید این دو را با یکدیگر ترکیب کنید.

مزایای ضدیخ

ضدیخ مزایای زیادی دارد و تمامی خودروها به این مایع نیاز دارند. از مزایای آن می‌توان به جلوگیری از یخ زدگی آب در زمستان و به جوش آمدن آب در تابستان اشاره کرد. شاید برای شما هم پیش آمده باشد که در فصل تابستان به دلیل رانندگی در ساعات گرم روز آمپر خودرو بالا آمده و به اصطلاح موتور داغ کند. این به دلیل نبود مایع خنک‌کننده و ضدیخ در خودروی شماست.

اگر از ضدیخ به درستی استفاده کنید این مایع باعث افزایش نقطه جوش آب درون محفظه خودرو شده و از داغ شدن موتور تا حد زیادی جلوگیری می‌کند. نقش ضدیخ در خودرو بسیار اهمیت دارد و باید نسبت به تعویض و استفاده از آن دقت لازم را داشته باشید. مزیت دیگر این مایع جلوگیری از زنگ زدگی و خوردگی قطعات فلزی موتور است. این مایع از پوسیدگی قسمت‌های لاستیکی و پلاستیکی محفظه موتور جلوگیری کرده و از آسیب رسیدن به آن‌ها ممانعت می‌کند.

آب به تنهایی آسیب‌های زیادی به قطعات داخلی می‌زند. مخلوط ضدیخ و آب می‌تواند از تمامی آسیب‌ها جلوگیری کند. اگر آب و ضدیخ با درصدهای پنجاه پنجاه با یکدیگر مخلوط شوند، بهترین شرایط برای داخل خودرو ایجاد می‌شود. ضدیخ به جلوگیری از الکترولیز شدن مایع خنک کننده نیز کمک زیادی می‌کند. مزایای زیادی این مایع باعث شده که انواع آن توسط شرکت‌های زیادی تولید شوند.

مزایای-ضدیخ

از کدام ضدیخ استفاده کنیم؟

یکی از راه‌های ساده برای انتخاب ضدیخ مناسب خودروی شما مراجعه به دفترچه راهنما است. در دفترچه راهنمای هر خودرو شرایط استفاده از ضدیخ بیان شده است. باید با توجه به ویژگی‌های بیان شده از ضدیخ متناسب با همان ویژگی‌ها استفاده کنید. اگر به دفترچه راهنما دسترسی ندارید می‌توانید به نمایندگی خودرو یا فروشگاه‌های قطعات یدکی خودروی خود مراجعه نمایید.

این مکان‌ها به شما کمک می‌کنند که در انتخاب ضدیخ چه گزینه‌هایی اهمیت دارند. انتخاب یک ضدیخ متناسب با خودروی شما شرایط بهتری برای عملکرد بهتر آن ایجاد می‌کند. باید از کیفیت ضدیخ اطمینان داشته باشید؛ بنابراین به برند محصول هم دقت کنید.

چه زمانی باید از ضدیخ استفاده کرد؟

استفاده از ضدیخ در تمام فصل‌های سال ضروری است. این مایع یکی از ملزومات خودروی شما بوده و باید در تعویض آن دقت داشته باشید. ضدیخ می‌تواند کمک زیادی برای جلوگیری از آسیب به موتور خودرو باشد. اگر موتور خودروی شما دچار آسیب شود هزینه زیادی برای شما به وجود می‌آید. برای جلوگیری از هزینه و تعمیر موتور باید از یک ضدیخ مناسب استفاده کرد. این مایع هم در فصول سرد و هم در فصول گرم اهمیت زیادی دارد.

چه-زمانی-باید-از-ضدیخ-استفاده-کرد؟

چرا باید ضدیخ را تعویض کرد؟

مایع خنک کننده درون موتور پس از چندین وقت حالت الکترولیز گرفته و باعث خوردگی قطعات موتور می‌شود. برای جلوگیری از این حالت باید ضدیخ را عوض کرد. زمانی که مایع خنک کننده بار الکتریکی پیدا کند، آسیب زیادی به اجزای فلزی وارد می‌شود. آلومینیوم در اثر بار الکتریکی به شدت آسیب می‌بیند. اگر ضدیخ به درستی و در زمان مشخص تعویض شود این اتفاق نمی‌افتد و از هزینه‌های بسیار زیاد در اثر آسیب به قطعات هم جلوگیری می‌شود.

زمان مناسب برای تعویض ضدیخ

درون دفترچه راهنمای خودرو زمان مناسب تعویض ضدیخ بیان شده است. بهتر است شما پس از ۸۰ هزار کیلومتر ضدیخ ماشین خود را بررسی کرده و آن را تعویض کنید. میزان اسیدیته اهمیت زیادی برای تعویض ضدیخ دارد. اگر شما از یک ضدیخ بسیار با کیفیت برای خودروی خود استفاده کنید، زمان تعویض آن به تاخیر می‌افتد.

زمان-مناسب-برای-تعویض-ضدیخ

آیا می ‌توان از ضدیخ خالص استفاده کرد؟

در پاسخ به این سوال باید بگوییم خیر شما نمی‌توانید از ضدیخ خالص استفاده کنید. مخلوط کردن آب با ضدیخ باعث می‌شود که این مایع عملکرد بهتری داشته باشد. ضدیخ خالص کاربرد مفیدی نداشته و فقط در صورتی می‌توانید بهترین نتایج را بدهد که آن را به صورت درصدی با آب مخلوط کنید.

سخن پایانی

باتوجه به گفته‌های بالا یکی از مایعات مهم و پرکاربرد برای جلوگیری از داغ شدت موتور خودرو ضدیخ نام دارد. ضدیخ در تمامی فصل‌های سال کاربرد مفیدی داشته و نقطه جوش و انجماد آن با مخلوط شدن با آب تغییر پیدا می‌کند. این مایع باید با آب ترکیب شده و سپس درون محفظه ریخته شود. مایع ضدیخ در تابستان از داغ شدن بیش از حد و در زمستان از سرد شدن بیش از حد مایعات درون خودرو جلوگیری می‌کند. زمان مشخصی برای تعویض انواع ضدیخ خودروی شما وجود دارد که باید به آن توجه کنید. فراموش نکنید که انتخاب ضدیخ باید با دقت بالایی همراه باشد. برای اطلاعات بیشتر با کارشناسان رنو یدکی در تماس باشید. منتظر دیدگاه شما در این صفحه هستیم.

برای اطلاع از آخرین قیمت محصولات سایت با شماره های زیر تماس بگیرید

02136058404
۰۹۱۲۴۰۸۵۶۷۹

فروشگاه اینترنتی رنو یدکی