فیلتر هوای خودرو چیست؟ نشانه های خرابی و زمان تعویض آن

فیلتر هوای خودرو چیست؟ نشانه های خرابی و زمان تعویض آن

دانستن اینکه فیلتر هوای خودرو چیست و نشانه­ های خرابی و زمان تعویض آن، بخش مهمی از رانندگی و نگهداری وسیله نقلیه است. موتور خودرو توسط فیلترهای هوا تمیز نگه‌داشته می‌شود که این فیلترها می‌توانند از آلودگی‌ها جلوگیری کرده و در عین حال هوای تمیز و مایعات را از خود عبور دهند. به طور کلی فیلترهای هوا، هوای مصرفی موتور خودرو را تمیز می­کنند. اگر مکانیک­ ها تصاویری از فیلترهای کثیف خودرو را به شما نشان دهند متوجه می­شوید که تا چه اندازه این صحنه ترسناک است. ما در این نوشتار شما را با فیلتر هوای خودرو و نشانه­های خرابی و زمان تعویض آن را به شما ارائه می­دهیم پس در ادامه با ما همراه باشید.

فیلتر هوای خودرو چیست؟

هر فرد علاوه بر آموزش رانندگی در مورد آنچه در داخل خودرو است نیز می‌آموزد. اما نکته مهم این است که باید بدانید چه چیزی در زیر کاپوت وجود دارد. فیلتر هوا یک جزء بسیار ساده در ورودی هوای خودرو است که می‌تواند هوای ورودی به موتور را از آلودگی‌ها پاک نگه دارد. فیلتر هوا یکی از ساده‌ترین قطعات خودرو است که می‌توانید شلنگ ورودی متصل به جعبه جمع‌آوری هوا را بردارید و آن را بیرون بیاورید. اگر کثیفی و آلودگی بسیاری روی فیلتر مشاهده کردید، زمان تعویض یا تمیز کردن آن رسیده است.

پس اگر می‌خواهید ماشینتان مثل یک جت و به خوبی کار کند، توجه به فیلترهای خودرو از جمله فیلتر هوا ضروری است. وظیفه فیلتر هوا جلوگیری از رسیدن هرگونه حشرات، گردوغبار، ذرات، ماسه یا زباله به موتور خودرو و اطمینان حاصل کردن از ترکیب مناسبی از هوا و سوخت برای پشتیبانی از عملکرد خودرو است. فیلترهای هوای خودرو به اشکال مختلف پانل، دایره ­ای یا استوانه ­ای ساخته شده از مواد چین­دار، پنبه، کاغذ مصنوعی یا فوم می باشد.

محصولات مرتبط : فیلتر هوا ساندرو | فیلتر هوا مگان | فیلتر هوا ال۹۰

فیلتر-هوای-خودرو-چیست

نشانه ­های خرابی فیلتر هوا

هنگامی که فیلترهوای خودرو مسدود می‌شود، می‌تواند مشکلاتی ایجاد کند و عملکرد خودرو را تحت تأثیر قرار دهد. ممکن است با نشانه‌هایی متوجه کاهش قدرت، دود کثیف، نور روغن یا حتی خرابی موتور شوید که در ادامه به معرفی آن­ها پرداخته ­ایم.

افزایش مصرف سوخت

موتور خودرو برای رسیدن به یک قدرت یکسان، مقدار اندکی اکسیژن را با مصرف سوختی بیشتر جبران می‌کند؛ ​در نتیجه در صورتی که متوجه افزایش مصرف سوخت شوید، این امر نشان‌دهنده زمان تعویض فیلتر هوا خودرو است. با این وجود این امر تنها درباره خودروهایی با سیستم کاربراتوری صدق می‌کند؛ چراکه در خودروهای جدید کامپیوتر موتور میزان سوخت ورودی به محفظه احتراق را کنترل می‌کند؛ ​در نتیجه کثیفی فیلتر هوا در خودروهای جدید نباید منجر به افرایش مصرف سوخت شود.

افزایش-مصرف-سوخت

شما می توانید برای خرید قطعات یدکی مورد نظر خود روی لینک های زیر کلیک کنید :

لوازم یدکی ال90 | لوازم یدکی ساندرو | لوازم یدکی مگان

صدای غیر معمول موتور

در صورتی که متوجه شوید اتومبیل به شدت تکان می‌خورد و مانند زمان عادی چرخش آرام موتور به شکل ارتعاشات آرام احساس نمی‌شود یا صدای انفجار را می‌شنوید، اغلب به این امر به علت شمع آسیب ‌دیده ناشی از فیلتر هوای مسدود شده با ذرات است. ​

کاهش قدرت موتور

اگر خودرو شما به اندازه کافی قدرت تولید نمی‌کند یا اگر متوجه حرکات شدید خودرو هنگام فشردن پدال گاز می‌شوید، باید به عرضتان برسانیم که این مورد می‌تواند نشان‌دهنده عدم دریافت تمام هوایی که موتور خودرو برای تولید نیرو نیاز دارد باشد.

روشن شدن چراغ چک موتور

اکثر موتورهای جدید خودروها با نسبت ۱۰ هزار لیتر هوا برای هر لیتر سوخت فرایند تولید قدرت انجام می‌دهند. فراهم نشدن این مقدار هوا می‌تواند منجر به انباشت کربن در موتور خودرو شود که ممکن است این موضوع منجر به روشن شدن چراغ چک موتور شود. ​در این صورت می‌بایست فیلتر هوای خودروی شما و موتور خودرو توسط مکانیک چک شود.

روشن-شدن-چراغ-چک-موتور

عملکرد نامناسب محفظه احتراق

کاهش ورود هوا به داخل موتور خودرو از فیلتر هوای کثیف، خروج بنزین نسوخته از موتور را به شکل باقی‌مانده دوده در پی دارد.​ این دوده روی شمع‌ها انباشته شده و از جرقه مناسب برای سوختن مخلوط بنزین و هوا جلوگیری می‌کند.​ در نهایت شما متوجه این شده که موتور راحت استارت نمی‌خورد یا هنگام حرکت پس می‌زند خواهید شد و باید به مکانیک مراجعه کنید.

کثیف به نظر رسیدن فیلتر هوا

فیلتر هوای تمیز رنگ روشنی دارد اما با جمع‌آوری گردوغبار و آلودگی در طول عمر خود به مرور تیره‌تر می‌شود؛ همچنین اینکه ممکن است در لایه‌های داخلی کاغذ فیلتر در داخل فیلتر هوا گرد و غبار و آلودگی وجود داشته باشد که حتی قابل رؤیت نباشد. ​با این وجود ضروری است که فیلتر هوا در زمان مراجعه به مکانیک مورد بررسی قرار بگیرد تا ۱۱ % شتابگیری یا قدرت موتور بهبود پیدا کند.

خروج دود سیاه یا شعله از اگزوز

تأمین نشدن میزان کافی از هوا می‌تواند سبب نسوختن مقداری از سوخت در چرخه احتراق شود. این سوخت از طریق لوله اگزوز از اتومبیل خارج می‌شود. اگر مشاهده شد که دودی سیاه از لوله اگزوز خودرو بیرون می‌آید، می‌بایست اقدام به تعویض یا تمیز کردن فیلتر هوا کرد؛ همچنین ممکن است صدایی یا شعله در انتهای اگزوز مشاهده شود. البته این اتفاق زمانی رخ می‌دهد که گرمای سیستم اگزوز، بنزین نسوخته را در لوله اگزوز مشتعل می‌سازد. لذا توجه داشته باشید که این وضعیت خطرناک است و باید فوراً تشخیص داده شود. ​

پیچیدن ​بوی بنزین هنگام استارت زدن موتور

زمانی که شما خودرو را استارت می‌زنید، اگر میزان اکسیژن کافی برای ورود به کاربراتور یا سیستم تزریق سوخت خودرو وجود نداشته باشد، در این صورت بنزین نسوخته از طریق لوله اگزوز خودرو خارج می‌شود.​ سپس شما متوجه بوی بنزین خواهید شد و زمان آن رسیده است که فیلتر هوا خودرو خود را تعویض کنید.​

پیچیدن-​بوی-بنزین-هنگام-استارت-زدن-موتور

چرا باید فیلتر هوا را تعویض کنیم؟

در صورت عدم تعویض فیلتر هوای خودرو راه تنفسی خودرو ضعیف می‌گردد و باید در سریع‌ترین زمان ممکن فیلتر هوا تعویض شود. فیلتر هوا جزء مصرفی‌ترین و مهم‌ترین قطعه خودرو است. لذا با هر بار تعویض روغن خودرو بهتر است که فیلتر هوا نیز تعویض شود. تعویض فیلتر هوا، به خودرو نفسی تازه می‌دهد و سبب می‌شود خودرو جان تازه‌ای بگیرد؛ بنابراین اکثر شرکت‌های خودرو توصیه می‌کنند که حتما بعد از اینکه خودرو ۱۰ الی ۱۵ هزار کیلومتر کار کرد، فیلتر هوای آن را تعویض کنید.

زمان تعویض فیلتر هوا

زمان تعویض فیلتر هوا بر اساس معیارهای مختلفی تعیین می‌شود؛ به عنوان مثال در صورتی که رطوبتی وارد فیلتر هوای خودرو شود یا ۵ الی ۶ هزار کیلومتر با خودرو تردد کردید یا بعد از ۱۲ ماه، می‌بایست فیلتر هوا تعویض شود؛ همچنین هنگامی که در محل‌هایی که آلودگی هوا یا غبار و خاک در هوا به میزان زیاد وجود دارد تردد کنید، بعد از آن نیز باید فیلتر هوا تعویض شود.

لذا دقت کنید فیلتر هوا مانند یک کاغذ بوده و بهتر است که هر بار آلودگی و غبار وارد آن می‌شود و از یک حد نرمال عبور می‌کند، به صورت کامل عوض شود؛ چراکه عواقب و علائم بسیار بدی را برای خودرو به جای خواهد گذاشت. علاوه بر این، رانندگی در مناطق پرجمعیت و شلوغ که ترافیک‌های سنگین دارد باعث می‌شود که فیلتر هوای خودرو زود به زود خاصیت خود را از دست بدهد و نیاز به تعویض داشته باشد.

زمان-تعویض-فیلتر-هوا

نحوه تعویض فیلتر هوا

هر خودرو فیلتر هوای مخصوص به خود را دارد و شما با باز کردن کاپوت خودروی خود می‌توانید جای فیلتر هوای خودرویتان را به راحتی تشخیص دهید. باکس پلاستیکی مشکی رنگی که توسط چند پیچ یا خار درب آن در جای خود فیکس شده، محل فیلتر هوای خودرو شماست. با باز کردن پیچ‌ یا خارها به راحتی می‌توان فیلتر هوای خودرو را خارج کرده و با گرفتن باد درون محفظه، آن را تمیز کرده و مجددا فیلتر را در محل خود جایگزین کنید.

سخن آخر

ما در این نوشتار سعی کردیم فیلتر هوای خودرو و نشانه ­های خرابی و زمان تعویض آن را بررسی کنیم. در مورد علت تعویض فیلتر هوا صحبت کردیم و نحوه تعویض آن را نیز توضیح دادیم. در نهایت امیدواریم که این نوشتار مفید واقع شده باشد. در صورت هرگونه سوال می توانید با کارشناسان رنو یدکی در تماس باشید.

برای اطلاع از آخرین قیمت محصولات سایت با شماره های زیر تماس بگیرید

02136058404
۰۹۱۲۴۰۸۵۶۷۹

فروشگاه اینترنتی رنو یدکی