علائم خرابی کمک فنر خودرو و روش های چک کردن آن

علائم خرابی کمک فنر خودرو و روش های چک کردن آن

خودرو در حقیقت یک سیستم بزرگ است که با همکاری اجزای زیادی به حرکت در آمده و فعالیت می‌کند. از کار افتادن یکی از این اجزا یا حتی یک اختلال کوچک در روند فعالیت آن، می‌تواند تمامی این سیستم را با مشکل مواجه کند. در صورتی که احساس می‌کنید خودرو همانند گذشته از روی سرعت‌گیرها عبور نمی‌کند، خوب است که کمک فنرهای آن را بررسی نمایید. یک چک کردن ساده قادر است تا شما را از وجود اختلال در کمک فنرها مطلع کرده و از خرابی بیشتر خودرو جلوگیری کند.

کمک فنر یکی از لوازم یدکی مهم و پرمصرف خودرو بوده و مختصصان به طور مداوم در حال ارتقاء و پیشرفت آن هستند. یک کمک فنر خوب می‌تواند مانع هر گونه تکان و جابجایی در کابین خودرو شود. اگر به علائم خرابی کمک فنر خودرو و روش های چک کردن آن علاقه‌مند هستید، ادامه این مطلب را از دست ندهید.

کمک-فنر

شما می توانید برای خرید قطعات یدکی مورد نظر خود روی لینک های زیر کلیک کنید :

لوازم یدکی ال90 | لوازم یدکی ساندرو | لوازم یدکی مگان

علائم خرابی کمک فنر چیست؟

از آنجا که کمک فنر به عنوان بخشی از یک سیستم بزرگ‌تر کار می‌کند، در صورت خرابی یا وجود اختلال از خود نشانه‌هایی بروز می‌دهد. برخی از این نشانه‌ها واضح هستند و برای برخی دیگر باید دقت کنید. برخی از این نشانه‌ها و علائم به شرح زیر است.

تغییر ظاهری

گاهی اوقات وارد شدن ضرباتی شدید مانند تصادف، باعث تغییر ظاهری کمک فنرها شده و فعالیت آن‌ها را مختل می‌کند. خوشبختانه این مشکل به سادگی با مشاهده قابل تشخیص است. در صورتی که متوجه افتادگی در یکی از گوشه‌های خودرو خود شدید، باید به خرابی کمک فنرها مشکوک شوید.

نشتی

درون کمک فنرها برای کارکرد بهتر، روغن وجود دارد. گاهی ممکن است که محفظه این روغن دچار ترک یا شکستگی شده و مایع درونش به بیرون نشت کند. اگر متوجه وجود نشتی در کمک فنرهای خودرو شدید، باید بلافاصله برای تعویض این قطعه اقدام کنید.

تکان های نامتعارف

هدف اصلی وجود کمک فنرها، جلوگیری از انتقال تکان و ضربه به کابین خودرو است؛ بنابراین در صورتی که در یک خیابان هموار، شاهد تکان‌های غیرعادی کابین خودرو بودید، احتمالاً کمک فنرهای شما دچار مشکل شده‌اند. اگر در زمان ترمز گرفتن، قسمت جلویی خودرو به سمت پایین شیرجه زد، باید برای بررسی و تعمیر این قطعه به تعمیرگاه مراجعه کنید.

تکان-های-نا-متعارف

رقصیدن چرخ ها

رقصیدن چرخ‌ها زمانی اتفاق می‌افتد که چرخ‌های خودرو در حین گذر از یک جاده ناهموار، به طور مداوم بالا و پایین شوند. در صورت خرابی کمک فنرها، بازی کردن چرخ و محور بسیار بیشتر از حالت عادی خود خواهد بود.

کشیده شدن به یک سمت

خرابی تایرها، فنرها و کمک فنرها یا به عبارتی سیستم تعلیق، می‌تواند یکی از دلایل کشیده شدن خودرو به یک سمت خاص باشد. این مسئله چیزی نیست که تعمیرش از عهده شما بر بیاید و حتماً به یک تعمیرکار باتجربه نیاز خواهید داشت.

فرسودگی نامتعارف تایرها

فرسودگی بیش از حد و غیرعادی تایرها می‌تواند به شما در رابطه با خرابی کمک فنرها هشدار دهد. این اتفاق در اکثر مواقع به وجود اختلالی در سیستم تعلیق مرتبط است.

صدای اضافه

حساس بودن به صداهای غیرعادی خودرو، همیشه قادر است تا شما را از وجود مشکلی در این سیستم باخبر کرده و جان و مال شما را حفظ نماید. به عنوان مثال شنیدن یک صدای تق بلند و واضح در زمان عبور از سرعت‌گیرها، می‌تواند در نتیجه شل شدن پیچ نگه‌دارنده کمک فنر باشد.

صدای-اضافه-کمک-فنر

تست کمک فنر خودرو

ممکن است پس از مطالعه این مقاله به سلامت کمک فنرهای سواری شخصی‌تان شک کرده باشید. اگر به فکر چک کردن سلامت این قطعات مهم هستید، با استفاده از سه روش زیر، کار خود را بسیار آسان انجام خواهید داد. روش‌های تست کمک فنر به شرح زیر است.

  • پس از پارک کردن خودرو در محلی صاف و بدون شیب، برای اندازه‌گیری ارتفاع آن اقدام نمایید. در صورت پایین‌تر بودن خودرو از حد مجاز، باید برای بررسی بیشتر و رفع مشکل به یک تعمیرگاه مراجعه کنید.
  • در برخی مواقع دیده شده که کمک فنرها ضعیف می‌شوند. برای چک کردن این مسئله، ابتدا یک زانوی خود را روی سپر جلوی ماشین قرار داده و با کمک دست‌هایتان، آن را به سمت پایین فشار دهید. زمانی که به صورت ناگهانی وزن خود را از روی سپر خودرو بر می‌دارید، بالا و پایین رفتن آن را زیر نظر بگیرید. اگر خودرو بیش از یک یا دو بار بالا و پایین شد، نتیجه می‌گیرید که کمک فنرهایتان ضعیف شده‌اند.
  • از نزدیک به مشاهده کمک فنرها بپردازید. در صورت وجود هر گونه روغن روی سطح آن‌ها، احتمال وجود نشتی بسیار زیاد خواهد بود؛ بنابراین باید به تعمیرگاه مراجعه کرده و این قطعه را تعویض نمایید.

محصولات مرتبط : کمک فنر جلو ساندرو | کمک فنر جلو ال۹۰ | کمک عقب مگان

چرا کمک فنر خراب می شود؟

نگهداری و استفاده صحیح از خودرو، عمر مفید قطعات آن را افزایش داده و در هزینه‌های شما صرفه‌جویی می‌کند. برای جلوگیری از خرابی کمک فنرها، نباید بار زیاد و سنگینی با خودرو جابه جا نمایید. در صورتی که این بار بیش از حد تحمل کمک فنرها باشد، احتمال خرابی آن‌ها به طرز چشمگیری افزایش خواهد یافت. از طرفی نباید در یک مسیر ناهموار و دارای پستی و بلندی، خودرو را با سرعتی بالا برانید.

برای افزایش عمر کمک فنرها به شما توصیه می‌کنیم که پیش از سرعت‌گیر از ترمز استفاده نکنید؛ چرا که این کار سبب می‌شود که فشار زیادی به سیستم تعلیق خودرو وارد شده و در طولانی مدت باعث خرابی این قطعات خواهد شد. در عوض بهتر است که پیش از سرعت‌گیر، سرعت خودرو را کاهش دهید تا با مشکل مواجه نشوید.

چرا-کمک-فنر-خراب-می-شود؟

نکاتی مهم در تعویض کمک فنر

هر خودرو کمک فنر متفاوتی دارد. به زبان دیگر می‌توان گفت که خودروهای سواری از نوع متفاوتی از کمک فنر نسبت به خودروهای باری یا مسابقه‌ای استفاده می‌کنند. کمک فنر روغنی یا هیدرولیکی، مشهورترین نوع کمک فنر است و طرفداران زیادی دارد. درون این نوع کمک فنرها، نوعی محفظه پر از روغن وجود داشته و فشار ضربات را خنثی می‌کند. در کمک فنرهای روغنی پس از وارد شدن ضربه، فشار وارده سبب می‌شود تا روغن از محفظه پایینی، از طریق یک سوراخ به محفظه بالایی انتقال یابد.

توصیه می‌کنیم تا در زمان تعویض کمک فنر، هر دو کمک فنر جلو یا عقب را به صورت همزمان جایگزین نمایید؛ چرا که استفاده از یک قطعه کهنه در کنار قطعه‌ای جدید، می‌تواند سبب خرابی قطعه نو شود. خودروهای دوگانه‌سوز کمک فنرهایی مخصوص به خود دارند و بهتر است از آن‌ها استفاده کنید.

سخن پایانی

سلامت قطعات تشکیل دهنده خودرو، فقط یک سواری راحت را برای شما تضمین نمی‌کند؛ بلکه پای سلامت و امنیت جان شما و دیگر سرنشینان خودرو هم در میان است. کمک فنر هم یکی از این قطعات به شمار می‌رود. در صورتی که متوجه صدایی غیرعادی در روند حرکت خودرو شدید یا واکنشی عجیب از آن مشاهده کردید، وقت را تلف نکرده و خیلی زود برای یافتن منشاء مشکل، وسیله نقلیه خود را بررسی کنید. شما عزیزان می توانید انواع لوازم یدکی خودرو از جمله لوازم یدکی رنو را از فروشگاه رنو یدکی تهیه بفرمائید.

برای اطلاع از آخرین قیمت محصولات سایت با شماره های زیر تماس بگیرید

02136058404
۰۹۱۲۴۰۸۵۶۷۹

فروشگاه اینترنتی رنو یدکی