روش های تشخیص تمام شدن صفحه کلاچ

روش های تشخیص تمام شدن صفحه کلاچ

همه می دانیم که بدون باز شدن موتور امکان بازدید از صفحه کلاچ و دیسک کلاچ وجود ندارد و نمی توان به طور دقیق از سال بودن این قطعات با خبر شد. ولی در حالت کلی نشانه هایی وجود دارد که با اطلاع از آن ها می توان فهمید وضعیت سالم یا خراب بودن این قطعات را تشخیص داد.

برای اطلاع از این علائم این مقاله را تا انتها دنبال نمائید.

ویدیو تشخیص تمام شدن صفحه کلاچ

 

تعریف مجموعه کلاچ

وسیله ای است که برای انتقال نیرو از موتور به گیربکس استفاده می شود و امکان قطع و وصل نیرو را برای ما امکان پذیر می کند. خودروهای رنو همیشه به کارکرد فنی خوب و به صرفه معروف بوده اند و از همین رو، مجموعه کلاچ محصولات رنو، جزو با کیفیت ترین لوازم یدکی رنو می باشند و به راحتی برای خرید در دسترس می باشند.

صفحه-کلاچ

علل زود تموم شدن صفحه کلاچ

شتاب زیاد

شتاب همواره بالا و همین‌طور فعالیت مداوم سیستم گیربکس خودرو در شرایط ترافیک و حرکت مارپیچی می‌تواند سبب مشکل در سیستم صفحه کلاچ و زودتر به پایان رسیدن عمر آن شود. در واقع بسیاری از تعمیرکاران یکی از کلیدی‌ترین دلایل تمام شدن صفحه کلاچ را شتاب نامناسب بر اساس استاندارد مشخص شده می‌دانند. قطعاً حرکت با شتاب بالا در جاده‌های اتوبان یک ضرورت است. اما حرکت در خیابان‌های داخل شهر و کوچه‌ها به‌هیچ‌عنوان منطقی نیست. چون مدام با موانع و ترافیک روبرو می‌شوید و لازم است که مدام دنده عوض کنید. کلاچ کردن در این شرایط هر بار عمر صفحه را کم‌تر می‌کند.

فشار در سر بالایی ‌ها

تمام جاده‌ های جهان دارای سر بالایی‌ها و سرازیری ‌هایی هستند و مهم‌ ترین کاری که در این پستی و بلندی‌ ها باید انجام شود حرکت با دنده مناسب و فشار نیاوردن بر روی موتور وسیله نقلیه است . با حرکت با دنده مناسب و تعویض با دقت در سر بالایی‌ها و فشار نیاوردن بر روی موتور می‌ توانید عمر صفحه کلاچ خود را افزایش دهید .

تعداد سر نشین

هر خودرو توان حمل تعداد مشخصی مسافر و ظرفیت بار معینی دارد که در صورت عدم رعایت آن بر روی تمام قطعات خودرو فشاری مضاعف ایجاد می‌ شود و باعث استهلاک بیشتر وسیله نقلیه شده و ممکن است خودرو را زودتر با مشکل مواجه کند و این اتفاق روی صفحه کلاچ نیز تاثیر مخربی دارد و با رعایت استاندارد ظرفیت خودرو ، می ‌توانید از کاهش طول عمر صفحه کلاچ خود جلوگیری کنید .

قراردادن پا بر روی کلاچ

بعد از تعویض دنده سعی کنید به سرعت پای خود را از روی کلاچ بردارید زیرا در صورت تماس بسیار ناچیز پای شما با کلاچ خودرو صفحه کلاچ وسیله نقلیه شما درگیر می‌ شود و باعث کاهش طول عمر آن می ‌شود . با برداشتن پای خود از روی کلاچ می‌ توانید سبب افزایش طول عمر صفحه کلاچ شوید.

علل-زود-تموم-شدن-صفحه-کلاچ

موارد که نشان می دهند دیسک و صفحه باید تعویض گردد

  • از نشانه‌ های زمان تعویض دیسک و صفحه زمانی است که ماشین را در دنده یک گذاشته و کلاچ را رها می ‌کنیم موتور و اتاق خودرو به لرزه می ‌افتد و البته این لرزش کاملا متفاوت است . این یک نشانه واضح و کامل برای تعویض دیسک خودرو است.
  • وقتی ماشین در حال سکون است دنده را در 2 قرار داده و کلاچ را رها می ‌کنیم اگر خودرو حرکت کرد و خاموش نشد دیسک و صفحه تمام شده است . ولی اگر خودرو سریع خاموش شد ، هنوز زمان تعویض صفحه کلاچ فرا نرسیده است.
  • در سر بالایی نیمه شدید ، اگر نیاز به تعویض دنده به شماره‌ های سنگین زیاد مشهود بود ، نشانه ‌ای برای تعویض صفحه کلاچ است .
  • زمانی که پشت فرمان متوجه شوید ، ماشین زیاد گاز می ‌خورد ولی حرکت و شتاب خوبی ندارد . خب ، باید دست به جیب شوید .
  • گاهی پیش می‌ آید که دنده‌ های خودرو ، خصوصا دنده یک و دنده عقب خوب جا نرفته و به سختی این اتفاق می ‌افتد . این مشکل در ترافیک‌ های سنگین نیز به وضوح مشاهده می ‌شود .

زمان تعویض صفحه کلاچ

باید توجه داشته باشید که عمر عادی دیسک و صفحه حدود 50 الی 60 هزار کیلومتر ارزیابی شده است . البته میزان عمر دیسک و صفحه کاملا با نحوه رانندگی رابطه مستقیم دارد . برای مثال خودرویی که بیشتر درون شهر مورد استفاده قرار می گیرد نیاز بیشتر به استفاده از کلاچ است اما در خودریی که بیشتر در جاده های خارج از شهری رانده می شود کمتر از کلاچ استفاده می گردد و در نتیجه شاید عمر دیسک و صفحه 80 هزار کیلومتر هم برسد .

در خودروهایی که عملکرد تعویض دنده آن ها به صورت دستی و کلاچ آن ها بصورت مکانیکی است ، در واقع به طور میانگین در هر 100 کیلومتر رانندگی در مسیرهای شهری پر ترافیک ، بیش از 700 بار عمل تعویض دنده از طریق گرفتن کلاچ صورت می ‌گیرد ، پس می توان نتیجه گرفت که مجموعه کلاچ باید از مقاومت بسیار بالایی در برابر گرما و فرسایش حاصل از اصطحکاک و تنش را داشته باشد .

زمان-تعویض-صفحه-کلاچ

خطرات تمام شدن صفحه کلاچ

ضعف يا كاهش ضخامت ديسكو صفحه كلاچ منجر به هدررفت انرژي خواهد شد كه پيامدهاي آن، كاهش كشش و توان خودرو، افزايش مصرف سوخت،افزايش گرماي توليدشده در مجموعه انتقال نيرو و در حالت هاي شديد، ايجاد آسيب به قسمت هاي ديگر است.

جمع بندی

صفحه کلاچ و بخش‌های مختلف خودرو بسیار حساس هستند. حتی تعویض دنده‌های خودرو نیز می‌تواند به این قسمت آسیب‌های زیادی وارد کند. در نتیجه وقتی قصد انجام این کار را دارید بادقت انجامش دهید و تا جایی که می‌توانید دنده را فشار ندهید. البته بروز این مشکلات در خودروهای دنده اتوماتیک تا حد زیادی متفاوت است. اما به‌طور کلی علائم تمام شدن صفحه کلاچ به چند مورد تقسیم می‌شود که در متن هرکدام از آن‌ها را توضیح دادیم.

برای اطلاع از آخرین قیمت لوازم یدکی رنو می توانید با کارشناسان رنو یدکی در تماس باشید.

برای اطلاع از آخرین قیمت محصولات سایت با شماره های زیر تماس بگیرید

02136058404
۰۹۱۲۴۰۸۵۶۷۹

فروشگاه اینترنتی رنو یدکی