بهترین زمان تعویض شمع خودرو + نشانه های زمان تعویض

بهترین زمان تعویض شمع خودرو + نشانه های زمان تعویض

یکی از قطعات بسیار مهم هر خودرو که روی سیستم‌های مختلف آن تاثیر زیادی دارد، شمع است. شمع و وایرها، تاثیر مستقیمی روی سوخت و کارکرد لوازم مگان، لوازم ساندرو و لوازم ال ۹۰ دارند. باید در زمان مشخصی نسبت به تعویض شمع‌ها اقدام کرد. برای هر گروه خودرو زمانی مشخص می‌شود که بر حسب کیلومتر و کارکرد خودروها باید شمع آن‌ها تعویض گردد. اگر می‌خواهید با بهترین زمان تعویض شمع خودروهای گروه رنو آشنا شوید این مطلب را تا انتها مطالعه نمایید.

نقش شمع در خودرو

برای حرکت کردن خودرو نیاز به انرژی مکانیکی وجود دارد. این انرژی از طریق انرژی شیمیایی تامین می‌شود. انرژی شیمیایی در سوخت و واکنش‌های داخل موتور موجب حرکت خودرو خواهند شد. شمع در این میان اهمیت زیادی دارد‌. شمع‌ها در خودرو باعث حرکت پیستون شده و نیرو به سمت چرخ‌های ماشین هدایت می‌شود.

این امر باعث به حرکت درآمدن خودروی شما می‌شود. زمانی که سوخت و هوا در محفظه احتراق با یکدیگر ترکیب می‌شوند باید بسوزند. یک جرقه با قدرت بالا می‌توان این ترکیب را مشتعل کرده و انرژی زیادی به وجود آورد. ایجاد جرقه وظیفه شمع‌های خودرو است. نقش شمع در خودروهایی همچون ساندرو، مگان و ال ۹۰ اهمیت ویژه‌ای در حرکت سریع این خودروها دارد.

نقش-شمع-در-خودرو

اجزای تشکیل دهنده شمع خودرو

شمع دارای وایر و یک عایق سرامیکی برای انتقال انرژی الکتریکی است. این انرژی وارد الکترود شمع شده و شمع جرقه می‌زند. عایق سرامیکی شمع از انتقال جریان به بدنه موتور جلوگیری کرده و باعث عملکرد صحیح شمع می‌شود. قیمت میانی شمع شامل یک مهره است که باتوجه به خودرو اندازه متفاوتی دارد. الکترودهای مثبت و منفی شمع هم اجزای اصلی آن به حساب می‌آیند. الکترود منفی به بدنه شمع و الکترود مثبت در بخش مرکزی شمع وجود دارد.

قسمت کوچکی از الکترود منفی در کنار الکترود مثبت قرار دارد. کیفیت شمع بستگی به آلیاژ مورد استفاده برای تولید شمع‌هاست. به طور کلی اجزای تشکیل دهنده شمع شامل ترمینال فشار قوی، الکترود مرکزی، چینی شمع، بدنه شمع، جای آچارخور شمع، پایه شمع، الکترود کناری، واشر آب‌بندی و… می‌شود. هر یک از این اجزا وظیفه مخصوصی در شمع خودرو دارند.

انواع شمع خودرو

شمع‌ها به دو دسته سرد و گرم تبدیل می‌شوند. شمع گرم گرمای احتراق را بیشتر در خود نگه می‌دارد. این باعث سوختن رسوبات روغن و کربن روی شمع می‌شود. اگر این رسوبات از بین نرود کیفیت و کارایی شمع کاهش پیدا می‌کند. شمع گرم برای خودروهایی که موتورهای با دور کم دارند استفاده می‌شوند. این شمع‌ها پایه بلندی داشته و الکترودها در هر لحظه آماده جرقه هستند.

یکی دیگر از انواع شمع، شمع سرد نام دارد. پایه شمع‌های سرد بسیار کوتاه است. این باعث می‌شود که پس از هر بار جرقه، گرمای خود را سریع از دست داده و سرد شوند. شمع سرد از احتراق زودرس در موتور جلوگیری کرده و کیفیت احتراق را افزایش می‌دهد. احتراق زودرس در شمع‌ها باعث آسیب به قسمت‌های مختلف موتور خودروها می‌شود. شمعی که در گروه خودروهای رنو به کار می‌رود شمع سرد است.

انواع-شمع-خودرو

علائم خرابی شمع‌ خودرو

زمانی که چراغ چک خودرو شما روشن می‌شود، باید ابتدا شمع‌های خودرو را مورد بررسی قرار داد. در بیشتر موارد ایراد در شمع خودرو باعث روشن شدن چراغ چک می‌شود. یکی دیگر از علائم خراب بودن شمع خودرو بد کار کردن موتور خودرو به دلیل جرقه نامناسب است. اگر  مصرف سوخت ماشین شما به شدت افزایش یافته، مشکل از شمع است. لرزش خودرو در زمان روشن بودن آن نیز می‌تواند از دیگر علائم خراب شدن شمع خودرو باشد.

شما باید پس از خراب شدن شمع خودروی خود، به یک تعمیرکار ماهر مراجعه کنید. او شمع‌های خودرو شما را با سرعت بالا تعویض می‌کند. فراموش نکنید که حتما از یک برند معتبر برای خرید شمع خودروی خود استفاده کنید.

بهترین زمان تعویض شمع در خودروهای ال۹۰، مگان و ساندرو

زمان تعویض شمع خودرو اهمیت زیادی دارد. باید پس از کارکرد هر بیست هزار کیلومتر در خودرو شمع‌های آن مورد بررسی قرار گیرند. رسوباتی که روی شمع‌ها ایجاد می‌شوند، باعث کاهش عملکرد شمع و آسیب به موتور می‌شوند. بهترین زمان برای تعویض شمع خودروهای گروه رنو در کیلومتر ۴۰ هزار است. وقتی شما هر ۲۰ هزار کیلومتر یک‌بار شمع‌های خودرو را مورد بررسی قرار دهید به راحتی می‌توانید از زمان تعویض شمع مطلع شوید.

تاثیر تعویض شمع روی سوخت خودرو

شمع‌های آسیب‌دیده باعث افزایش سوخت و روشن نشدن خودرو می‌شوند. لرزش و ایجاد صدا درون موتور گاهی مربوط به آسیب‌های درون شمع است. وایرها باید هر بیست تا سی هزار کیلومتر چک شوند تا ایرادی نداشته باشند. ‌برخی شمع‌ها با توجه به زمانی که کارخانه تولیدکننده آن‌ها اعلام کرده باید تعویض شوند. وایرهای شمع باید سالم و بدون هیچ آسیبی باشند. با اهم متر می‌توانید مقاومت وایرها را به دست آورد. برای هر سی سانتی‌متر طول در وایر نباید مقاومت بالای چهارکیلو اهم وجود داشته باشد.

اگر مقاومت بیشتر باشد جریان درستی به سر شمع‌ها نمی‌رسد. قسمت فلزی سر وایر نباید رسوب داشته باشد. این قسمت باید کاملا تمیز باشد تا جرقه و جریان بالایی در شمع به وجود آید. برای صحت شمع باید فیلر شمع را اندازه‌گیری کرد. این اندازه‌گیری باعث می‌شود، شما از کیفیت و اندازه جرقه تولید شده شمع مطلع شوید. اگر فاصله فیلرها کم باشد جرقه ضعیف است و باعث دوده‌زدن شمع می‌شود.

فاصله زیاد فیلر هم باعث تاخیر در جرقه زنی و کارکرد نامطلوب خودرو می‌شود. فاصله فیلر هر شمع روی جعبه آن نوشته شده است. می‌توان با استفاده از یک آچار فیلر فاصله آن را اندازه‌گیری کرد. بازه دمایی شمع هم اهمیت زیادی دارد. باید طبق خودرو از شمع‌هایی با دمای متفاوت خریداری کرد.

تاثیر-تعویض-شمع-روی-سوخت-خودرو

 

سخن پایانی

شمع خودرو یکی از مهم‌ترین قطعاتی است که در صورت عیب در آن مشکلات زیادی در خودرو به وجود می‌آید. ممکن است شمع خودرو باعث آسیب رسیدن به موتور خودرو شده و سوخت را افزایش دهد. برای جلوگیری از این احتمالات باید شمع خودرو خود را در زمان مشخصی تعویض کنید.مثلا برای خودروهای گروه رنو بهتر است هر چهل هزار کیلومتر این کار انجام شود. هر بیست هزار یک بار باید شمع‌های خودرو مورد بررسی قرار گیرند.

تعویض شمع می‌تواند به دست خود شما انجام شده یا توسط متخصص انجام گیرد. اگر می‌خواهید اطلاعات بیشتری در این زمینه به دست آورید، با کارشناسان فروشگاه رنو یدکی تماس بگیرید. منتظر نظرات شما هستیم.

برای اطلاع از آخرین قیمت محصولات سایت با شماره های زیر تماس بگیرید

02136058404
۰۹۱۲۴۰۸۵۶۷۹

فروشگاه اینترنتی رنو یدکی