دلایل ریپ زدن ماشین در شرایط مختلف چیست؟
دلایل-ریپ-زدن-ماشین

دلایل ریپ زدن ماشین در شرایط مختلف چیست؟

ریپ زدن ماشین، مشکلی است که هر کسی می‌تواند با آن روبرو شود. این مشکل به طور معمول خود را بلافاصله بعد از روشن شدن خودرو نشان می‌دهد. در برخی از مواقع دیده شده که در زمان رانندگی، افراد با چندین لرزش عجیب یا تکان در تمام ماشین مواجه می‌شوند. به این تکان‌ها به اصطلاح ریپ زدن می‌گویند.

ریپ زدن خودرو می‌تواند در هر شرایطی اتفاق افتاده و محدود به زمان یا فعالیت خاصی نیست. طبق گزارش اکثر رانندگان، احتمال وقوع این مشکل در طی شتاب گرفتن ماشین و استارت آن، افزایش چشمگیری می‌یابد. اگر تا به حال با این مشکل روبرو شده‌ و دلیل آن را نمی‌دانید، ادامه این مطلب را از دست ندهید؛ چرا که قرار است به بررسی دلایل رایج ریپ زدن ماشین بپردازیم.

منظور از ریپ زدن خودرو چیست؟

ما همیشه به رانندگان توصیه می‌کنیم که نسبت به صداهای خودرو خود حساس باشند. ریپ زدن اصطلاحی است که برای لرزش‌های غیرطبیعی، صداهای ناهنجار، کپ یا نوسان در دور موتور، به کار می‌رود. به زبانی دیگر می‌توان گفت که هر گونه اختلال در ریتم کار کردن خودرو، می‌تواند باعث ریپ زدن آن شود. در صورت بروز این مشکل، باید بدون اتلاف وقت خودرو خود را به یک تعمیرگاه معتبر ببرید؛ چرا که عدم توجه به ریپ زدن ماشین می‌تواند آسیب‌های جبران‌ناپذیری را برای شما رقم بزند.

ریپ-زدن-خودرو

شما می توانید برای خرید قطعات یدکی مورد نظر خود روی لینک های زیر کلیک کنید :

لوازم یدکی ال90 | لوازم یدکی ساندرو | لوازم یدکی مگان

دلایل رایج ریپ زدن ماشین چیست؟

خالی بودن باک بنزین، باید اولین مظنون شما در زمینه ریپ زدن خودرو باشد. مطمئناً پر کردن باک بنزین ساده‌ترین راه‌حل برای رفع این مشکل است؛ اما در صورتی که باک شما پر باشد، تازه آغاز نگرانی‌های شما خواهد بود؛ چرا که احتمالاً پای مشکلی بزرگ‌تر در میان است. در ادامه این مطلب شما را با پرتکرارترین دلایل ریپ زدن خودرو آشنا خواهیم کرد.

مشکل در سیستم اگزوز

منیفولد به سیستم اگزوز کمک می‌کند تا با جمع کردن گازهای خروجی از سرسیلندر، درست همانند یک قیف، آن‌ها را به خارج از بخش سیلندرها هدایت نماید. در مرحله بعد این گازها به وسیله لوله جلویی به مبدل کاتالیزوری فرستاده می‌شوند. درون مبدل، گازهای خطرناکی همانند مونوکسید کربن و مونوکسید هیدروژن، از مخلوط گازها حذف شده و به گازهایی بی‌اثر تبدیل خواهند شد.

در آخرین مرحله، گازها به انبار اگزوز یا صدا خفه‌کن فرستاده شده و پس از کاهش صدای خروجی، به بیرون از خودرو هدایت می‌شوند. در صورت بروز هر گونه مشکل در این فرایند، همچون وجود نشتی در منیفولد یا خرابی مبدل کاتالیزوری، خودرو ریپ خواهد زد.

معیوب بودن سیستم سوخت‌ رسانی

در برخی مواقع، کثیف بودن یا وجود نقص در سیستم سوخت‌رسانی می‌تواند باعث ریپ زدن خودرو شود. این مشکل می‌تواند از طریق خرابی پمپ بنزین یا کثیف بودن صافی بنزین و انژکتورها، به وجود بیاید. برای پیشگیری از ریپ زدن خودرو، باید در دوره‌های منظم انژکتورها را شستشو داد و صافی را تعویض نمود.

وجود هر مشکل در سیستم سوخت‌رسانی یا خرابی سنسورهایی نظیر سنسور اکسیژن، مپ سنسور دریچه گاز، وجود نشتی در لوله‌های هوا و سوخت، می‌تواند منجر به ریپ زدن خودرو شود؛ زیرا خرابی هر کدام از این قطعات می‌تواند باعث ایجاد تغییر در روند احتراق بنزین شده و مانع از عملکرد عادی موتور شود.

معیوب-بودن-سیستم-سوخت‌-رسانی

شمع‌های معیوب یا کثیف

وظیفه شمع در محفظه احتراق، ایجاد اشتعال در سوخت است. در صورتی که این قطعه معیوب بوده یا کثیف باشد، قادر نیست تا سوخت را به خوبی مشتعل سازد؛ بنابراین خودرو دچار بدسوزی شده و ریپ خواهد زد. برای پیشگیری از این مسئله، سرشاخه‌های شمع را به صورت منظم تعویض نمایید. در صورتی که به تازگی سرشاخه‌های شمع را تعویض کرده‌اید، می‌توانید با تمیز کردن آن‌ها نیز مشکل ریپ زدن را بر طرف نمایید.

خراب شدن کویل و وایر خودرو

سیم‌پیچ القایی که وظیفه انتقال برق از باتری را بر عهده دارد، کویل نامیده می‌شود. این سیم‌پیچ پس از افزایش ولتاژ برق دریافتی از باتری، از آن برای جرقه‌ زدن شمع‌ها استفاده خواهد کرد. در صورت خرابی سیم‌پیچ القایی، سوکت‌ها یا سیم‌ها، برق مورد نیاز شمع‌ها برای جرقه زدن تامین نشده و موتور ریپ خواهد زد.

وایر شمع، برق ولتاژ بالا را از سیم‌پیچ القایی دریافت کرده و به عنوان واسط آن را به شمع خواهد رساند. در صورتی که عایق پوششی این قطعه نابود یا وایر دچار اختلال شود، تخلیه الکتریکی از بدنه وایر به اجزای فلزی نزدیکش، انجام خواهد شد. طبیعی است که این امر عملکرد شمع‌ها را دچار مشکل کرده و سبب ریپ زدن خودرو می‌شود. توصیه می‌کنیم تا پس از طی هر 60 هزار کیلومتر، وایر شمع‌ها را تعویض کنید.

محصول مرتبط : کوئل ال۹۰ اصلی

خرابی-کویل

نشت در سیستم خلاء

در تمام خودرو، مجموعه‌ای از شیلنگ‌های خلاء وجود دارد که در عملکرد آن نقشی اساسی دارند. گذشت زمان همچون دیگر وسایل، روی این شلنگ‌ها تاثیر گذاشته و آن‌ها را فرسوده و پوسیده می‌کند. نتیجه وجود نشتی در سیستم خلاء خودرو، ریپ زدن و اختلال در عملکرد موتور خواهد بود؛ دلیل این امر، غلیظ یا رقیق بودن بیش از حد مخلوط سوخت و هوا خواهد بود.

وجود رطوبت در درپوش دلکو

در برخی مواقع دیده شده که ماشین در زمان روشن شدن در روزهای بارانی، ریپ بزند؛ در این مواقع ما احتمال می‌دهیم که درپوش دلکوی دچار رطوبت شده باشد. طبیعی است که وجود رطوبت، مانع انجام صحیح روند احتراق شده و در عملکرد آن اختلال ایجاد کند. برای رفع مشکل ریپ زدن، درپوش دلکو را با پارچه خشک نمایید. از دیگر روش‌های جلوگیری از این مشکل می‌توان به پارک کردن خودرو زیر سقف در هوای بارانی اشاره کرد.

تنظیم نبودن موتور

پیشرانه تاثیر زیادی بر عملکرد عادی خودرو دارد. در صورتی که هر چیزی این قطعه را از تنظیمات درست خود خارج نماید، موقعیت میل‌لنگ نسبت به سوپاپ دچار تغییر خواهد شد؛ این تغییرات قادر هستند تا در روند عملکرد موتور اختلال ایجاد نمایند. این اختلال خود را به صورت ریپ زدن خودرو نمایش خواهد داد.

تنظیم-نبودن-موتور

معیوب بودن میل سوپاپ

وجود نقص در میل سوپاپ نیز می‌تواند به ریپ زدن خودرو منجر شود. بادامک‌های میل سوپاپ با گذر زمان دچار فرسایش و تغییر شکل خواهند شد. همین تغییر شکل و فرسایش کوچک سبب می‌شود که عملکرد این قطعه دچار اختلال شده و دیگر نرم و روان نباشد. معیوب بودن میل سوپاپ باعث ریپ زدن خودرو شده و به تعویض قطعه نیاز خواهد بود.

محصول مرتبط : میل سوپاپ ال۹۰ اصلی

سخن پایانی

در این مطلب سعی شد تا اطلاعاتی جامع و کامل در رابطه با دلایل رایج ریپ زدن ماشین، در اختیار شما عزیزان قرار بگیرد. برای جلوگیری از خسارت‌های جانی و مالی، توصیه می‌کنیم که به کوچک‌ترین جزئیات صدا و واکنش‌های خودرو خود توجه داشته باشید؛ چرا که هر صدا یا واکنش غیرعادی، نشان دهنده یک تغییر در سیستم عملکرد خودرو شما خواهد بود. با بررسی و چکاپ‌های منظم، به سرعت از اختلال یا خرابی قطعات خودرو باخبر شده و برای تعمیر یا تعویض آن‌ها اقدام کنید. در صورت باقی ماندن هر گونه پرسش، با کارشناسان رنو یدکی تماس حاصل فرمایید.

برای اطلاع از آخرین قیمت محصولات سایت با شماره های زیر تماس بگیرید

02136058404
۰۹۱۲۴۰۸۵۶۷۹

فروشگاه اینترنتی رنو یدکی