چه زمان باید انژکتور خودرو را شستشو دهیم؟
زمان-شستشوی-اتژکتور-خودرو

چه زمان باید انژکتور خودرو را شستشو دهیم؟

با گذشت زمان و به تدریج سیستم‌های سوخت‌رسانی در خودرو‌ها کامل‌تر و پیشرفته‌تر شده‌اند. ابتدا کاربراتور‌ها بودند و بعد تزریق سوخت از طریق درگاه‌ها و امروزه انژکتور‌ها هستند که سوخت را به طور مستقیم به محفظه احتراق وارد می‌کنند. در این فرایند، به ویژه زمانی که بنزین به طور ناقص می‌سوزد، رسوبات کربن به دلیل جمع شدن در انژکتور‌ها سبب مسدود شدن آن‌ها می‌شوند؛ بنابراین انژکتور‌ها باید در فواصل معین شستشو و تمیز شوند.

درباره انژکتور و اهمیت شستشوی آن

انژکتور در سیستم سوخت‌رسانی خودرو قطعه‌ای بسیار مهم است که سوخت را به محفظه احتراق وارد می‌کند. با گذشت زمان کربن در انژکتور‌ها رسوب می‌کند و سبب بسته شدن آن می‌شود. انسداد انژکتور‌ها به سه صورت جزئی، متوسط و کامل است:

  • بر اثر انسداد جزئی انژکتور‌ها فرایند سوخت‌رسانی به صورت کامل انجام نمی‌شود و در نتیجه عملکرد موتور ضعیف خواهد شد.
  • انسداد متوسط انژکتور‌ها باعث افزایش مصرف سوخت و انتشار گاز‌های گلخانه‌ای، رقیق‌تر شدن روغن موتور و آسیب رساندن به مبدل کاتالیست می‌شود.
  • در نهایت انسداد کامل انژکتور‌ها باعث می‌شود استارت زدن سخت شود، موتور به صورت خشن کار کند و در نتیجه سبب عملکرد ضعیف و آلایندگی بیشتر می‌شود.

انژکتور-و-اهمیت-شستشوی-آن

شما می توانید برای خرید قطعات یدکی مورد نظر خود روی لینک های زیر کلیک کنید :

لوازم یدکی ال90 | لوازم یدکی ساندرو | لوازم یدکی مگان

علائم کثیف ‌بودن انژکتور‌ها

کثیف شدن انژکتور و فرا رسیدن زمان شستشوی اجزای آن همواره علائم و نشانه ­هایی دارد. از رایج‌ترین این نشانه‌ها می­توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • احتراق ناقص اتفاق می‌افتد
  • ماشین هنگام کار عملکردی خشن دارد
  • ضعیف بودن موتور خودرو
  • بالا بودن آلایندگی خودرو
  • خراب شدن سیلندر‌ها
  • روشن شدن چراغ چک موتور و اسکنر OBD کد P۰۲xx را می‌خواند
  • نشان دادن اشکالی در مخلوط سوخت و هوا توسط کامپیوتر ماشین
  • تمام این علائم نشان دهنده‌ این است که انژکتور‌ها مسدود شده‌اند و منجر به کاهش سرعت جریان سوخت در آن‌ها شده است.

علائم-کثیف-‌بودن-انژکتور‌ها

روش شستشوی انژکتور

انژکتور‌ها را می‌توانید به دو روش تمیز کنید. روش اول اینکه می‌توانید انژکتور را همان جا درون ماشین تمیز کنید. دوم اینکه آن را از خودرو خارج کنید و سپس تمیز کنید. تمیز کردن انژکتور درون ماشین راحت‌تر و زودتر انجام می‌شود اما کارآمد نیست؛ زیرا نمی‌توان به صورت دقیق و کامل رسوبات را برطرف کرد. اما در موارد جزئی بهتر است درون ماشین تمیز شود. معمولاً تمیز کردن انژکتور ۳۰ دقیقه تا ۱ ساعت زمان می‌برد.

تمیز کردن انژکتور در حد ابتدایی (درون خودرو)

در مواردی که انسداد جزئی است و قصد دارید انژکتور را درون خودرو تمیز کنید از پاک‌کننده مخصوص انژکتور سوخت استفاده کنید. این پاک‌کننده دارای مواد شوینده‌ای است که در نتیجه‌ مخلوط شدن با سوخت درون مخزن رسوبات ناشی از ناخالصی‌های بنزین را تجزیه می‌کند. لازم است این کار را قبل از آن که مشکلی اساسی و جدی برای انژکتور‌ها پیش بیاید هر از چندگاهی انجام دهید.

برای انجام این کار در مرحله اول، لازم است سوخت درون مخزن را کاملاً خالی کنید و بعد تمام یا مقدار مشخص شده پاک‌کننده را درون مخزن بریزید. سپس باقی مانده‌ مخزن را با سوخت پر کنید. ماشین در حین کار پاک‌کننده را به تمام قسمت‌ها می‌رساند. هر بار هنگام عوض کردن روغن موتور این کار را انجام دهید. این روش برای از بین بردن رسوبات جزئی انژکتور‌ها است و توانایی برطرف کردن مقدار زیادی از رسوبات سیستم سوخت را به طور کامل ندارد.

روش-شستن-انژکتور

تمیز کردن انژکتور در حد متوسط

پاک‌کننده انژکتور را داخل ریل سوخت با فشار زیاد وارد می‌کنیم که این روش معمولاً برای از بین رفتن رسوباتی که با کمک پاک‌کننده درون مخزن سوخت برطرف و تمیز نمی‌شوند، جواب می‌دهد و آن‌ها را از بین می‌برد. برای انجام این کار می‌توانید از همان قوطی پاک‌کننده انژکتور یا کمپرسور هوا برای رساندن محلول به داخل ریل سوخت استفاده کنید. در هر صورت لازم است مراحل زیر را دنبال کنید:

  1. در مرحله اول سوخت سیستم باید تخلیه شود. برای تخلیه سوخت، ماشین را روشن کنید و رله یا کانکتور پمپ بنزین را در حالی که ماشین در حال کار است جدا کنید و منتظر باشید تا سوخت کاملاً تخلیه شود. این کار شما را کمی منتظر نگه می‌دارد اما از اینکه مستقیماً لوله سوخت را برای تخلیه باز کنید ایمن‌تر است.
  2. دکمه خاموش را فشار دهید و برای اینکه زمان باز کردن لوله آخرین قطرات سوخت جذب پارچه شود با کمی پارچه یا کهنه دور لوله را محکم و سخت بپوشانید. در آخر باید ریل سوخت از لوله سوخت‌رسانی جدا شود. برای این کار می‌توانید از ابزار‌های دستی یا مخصوص کمک بگیرید.
  3. داخل قوطی یا کنسیتر را از محلول پاک‌کننده پر کنید. سپس آن را زیر کاپوت آویزان کنید.
  4. شیلنگ قوطی‌ که آن را با مواد پاک‌کننده پر کردید را به درگاه تست فشار ریل سوخت با استفاده از آداپتور مناسب اتصال دهید و در صورت استفاده از کمپرسور هوا لازم است آن را به ریل متصل کنید.
  5. حالا طبق دستورالعملی که روی کیت درج شده است، فشار سیستم را تنظیم کنید.
  6. حالا باید تمام محلول از مسیر ریل سوخت جریان یابد و قوطی خالی شود. برای این کار ابتدا استارت بزنید و اجازه دهید موتور بین دور در جا و rpm ۲۵۰۰ کار کند.
  7. در این مرحله بعد از جدا کردن منبع پاک‌کننده از ریل سوخت لوله سوخت را وصل کنید. حالا رله یا کانکتور پمپ بنزین، فیوز را که در اول کار قطع کرده بودید را دوباره وصل کنید.
  8. در آخر ماشین را روشن کنید و کمی برانید. در اول کار کمی سخت کار می‌کند، اما نگران نباشید؛ زیرا با بازگرداندن فشار و جریان مناسب سوخت، ماشین به حالت اول بازمی گردد و روان می‌شود.

شستشوی-انژکتور

تمیز کردن انژکتور در حد پیشرفته

همیشه لازم نیست انژکتور تعویض شود گاهی کافی است که آن را از خودرو خارج کنید و کار‌های لازم را برای تمیز کردن آن انجام دهید. و چند تا از قطعاتش را عوض کنید. حالا دوباره برایتان کار خواهد کرد. با صرف کمترین هزینه.

در صورتی که خودتان برای انجام این کار مهارت‌هایی دارید فرایند زیر را طی کنید:

  1. ابتدا سوخت را تخلیه کنید. ماشین را روشن و اتصال پمپ بنزین را قطع کنید. موتور بعد از گذشت چند دقیقه تمام سوخت را تخلیه می‌کند و حالا شما باید ریل سوخت و انژکتور را بردارید.
  2. بعد از برداشتن انژکتور‌ها می‌توانید هر یک از آن‌ها را به صورت مجزا تمیز کنید. با یک برس موی نرم بخش بیرونی آن را تمیز کنید.
  3. برای باز کردن درون آن از یک جامپر انژکتور استفاده کنید. و بعد محلول پاک‌کننده را از هر دو سمت درون آن اسپری کنید.
  4. بعد از اینکه دیگر اثری از رسوبات باقی نماند و کاملاً پاک شدند، برای تعویض حلقه‌های اُ شکل (O-ring) انژکتور اقدام کنید. بعد از وصل کردن پمپ بنزین موتور را روشن کنید و کمی برانید.

نحوه و زمان شستشوی انژکتور ال ۹۰ و ساندرو

دو روش برای شستشوی انژکتور ساندرو و  ال ۹۰ وجود دارد. در روش اول نیاز به باز کردن سوزن است و در روش دوم نیازی به باز کردن سوزن نیست. تشخیص اینکه خودروی شما نیازمند کدام روش است به عهده تعمیر کار است.

شستشوی-انژکتور-ال-۹۰-و-ساندرو

شستشوی سوزن انژکتور تندر ۹۰ روی کار و بدون نیاز به باز کردن سوزن

برای شستشوی سوزن انژکتور روی کار لازم است پمپ بنزین قطع شود. برای شستشوی سوزن انژکتور روی کار، مواد مخصوص را جایگزین بنزین می‌کنند. تزریق این مواد داخل ریل سوخت باعث روشن ماندن ماشین می‌شود. در شستشوی سوزن انژکتور علاوه بر سوزن دیگر مسیر‌های سوخت‌رسانی و سنسور‌های موجود در آن نیز سرویس می‌گردد. با انتخاب مواد و دستگاه‌های استاندارد می‌توانید بازدهی سرویس را افزایش دهید.

شستشوی انژکتور ال ۹۰ با باز کردن سوزن انژکتور

در روش دوم شستشو سوزن انژکتور ال ۹۰ از ریل سوخت جدا می‌گردد. عمل شستشوی سوزن با قرار دادن سوزن در دستگاهی به نام التراسونیک انجام می‌گیرد. دستگاه التراسونیک وسیله‌ای است که مخصوص شستشوی سوزن انژکتور است. در این روش رسوب‌های موجود در سوزن از طریق لرزش دستگاه آلتراسونیک رفع می‌شود.

در مرحله بعدی سوزن برای شستشو در دستگاه شستشوی اتوماتیک قرار می‌گیرد. این دستگاه با ساختاری که دارد مانند خودرو عمل می‌کند. به جای بنزین مواد شوینده را به سوزن انژکتور تزریق می‌کند. این روش یکی از مؤثرترین راه‌ها برای سرویس کردن سوزن انژکتور است.

سخن پایانی

شستشوی انژکتور از مواردی است که تأثیر زیادی در بهبود عملکرد خودرو دارد. بررسی انژکتور و شستشوی اجزای آن باید در معاینات دوره‌ای خودرو قرار بگیرد. شستشوی مناسب و مطمئن شدن از تمیزی کامل انژکتور و اجزای آن، هدفی است که با مراجعه به مراکز مطمئن محقق می‌گردد؛ در نتیجه بهتر است اهمیت کیفیت سرویس‌دهی مراکز تعمیر را جدی بگیرید.

در صورت هرگونه سوال می توانید با کارشناسان رنو یدکی در تماس باشید.

برای اطلاع از آخرین قیمت محصولات سایت با شماره های زیر تماس بگیرید

02136058404
۰۹۱۲۴۰۸۵۶۷۹

فروشگاه اینترنتی رنو یدکی